Technologie

Výztuhy

Díky 8 druhům výztuh pro různé použití boty, které přirozeně podporují svaly a šlachy v chodidle

Meta-Shank 1. generace

Meta-Shank 1. generace

Boty Mudclaw

Nylonová výztuha má tvar tří dlouhých prstů a je ukončena před hranou metatarzální kosti tak, aby zůstala špička podešve flexibilní. Tato výztuha tak ochraňuje chodidlo proti proražení podešve a zároveň je díky svému dělení dostatečně flexibilní při běhu v  těžkém traverzu.

Meta-Shank 2. generace

Meta-Shank 2. generace

Boty Roclite

Pětiprstý nylonový prstenec je opět ukončen před hranou metatarzální kosti a kromě špičky zde zůstává flexibilní také pata. Oproti generaci 1 je zde navýšena flexibilita. Střední část je tak výborně ochráněna proti různým formám proražení podešve.

Meta-Shank 3. generace

Meta-Shank 3. generace

Boty Trailroc

Pětiprstý nylonový prstenec je prodloužen až za příčnou klenbu, věrně tak kopíruje tvar šlach v  chodidlech. Při efektivním běžeckém stylu napomáhá k  odrazu, výztuha obejme celou patu, který je ochráněna proti proražení při dlouhých sebězích suťovištěm.

Protec-Shank

Protec-Shank

Boty O-roc

Čtyřprstý nylonový prstenec zajišťuje podobně jako META-SHANK výbornou flexibilitu, ale zejména zabraňuje proniknutí karbidových hřebů do lůžka mezipodešve.

Fascia Band

Fascia Band

Boty Roclite, X-talon, F-lite

Konstrukce podešve pod označením FASCIA BAND díky svému tvaru kopíruje pohyb plantární fascie a napomáhá tak k  efektivnějšímu běžeckému stylu a větší rychlosti.

DFB

DFB

Boty Road-x, Terrafly, Tri-x-treme

Nylonový prstenec je opět vytažen za hranu příčné klenby, kopíruje pohyb plantární fascie a napomáhá tak k  efektivnějšímu běžeckému stylu a větší rychlosti.

Fit

Tvary boty ve 4 provedeních Precision, Natural, Endurance a Women pro maximální pohodlí.

Každý svršek obuvi je tvarován na nějakém kopytě, po kterém bota získává finální tvar. Tvar obuvi je jedním z  nejdůležitějších parametrů pro výběr té správné obuvi. Lidské chodidlo je originálním nástrojem a tvar obuvi by se mu měl co nejvíce podobat. Zejména šířka chodidel je stěžejním parametrem při správném výběru jakékoliv obuvi. Už starý pan Baťa instruoval všechny své prodejce, že tvar boty se musí co nejvíce přiblížit tvaru chodidla. Tento zásadní a logický prodejní parametr je dnes bohužel zašlapáván moderním příběhem o diagnostice a bohužel se tak odvádí pozornost.

PRECISION (performance)

PRECISION (performance)

Užší kopyto. Obuv napnutá na tomto kopytě je vhodná pro všechny a běžkyně s  užšími chodidly. Ideální je také použití jako závodní/výkonnostní boty. Chodidla jsou v  takové botě pevně uchycena, nedochází k  pohybům při traverzech nebo klesání ani v  nejtěžším terénu.

Endurance

Endurance

Nejširší kopyto v  naší nabídce. Stejně jako modely vyráběné na kopytě NATURAL, jsou také tyto modely vhodné pro vytrvalostní běh, zejména díky prostoru v  místě příčné klenby. Tyto modely mají oproti modelům NATURAL malinko vyšší nárt a jsou lehce širší také v  patní části.

STANDARD (natural)

STANDARD (natural)

Široký svršek, zejména pak v  místě příčné klenby by měla mít obuv pro vytrvalostní běh. Příčná klenba je při běhu nejvíce zatěžovanou částí chodidla, bez ohledu na způsob došlapu (pata, špička, střed). Odrazová fáze je vždy prováděna z  přední části chodidla. Příčná klenba se při odrazu rozšiřuje, a pokud je „stresována“ úzkým svrškem, není běh příjemný, dochází k  větší a rychlejší únavě, hrozí různé formy zranění a zkracuje se životnost svršku. Čím delší vzdálenost poběžíme, tím více bude příčná klenba zatěžována, a proto je potřeba poskytnout chodidlům v  této části dostatečný prostor pro přirozenou práci.

Women

Women

Kopyta NATURAL a ENDURANCE mají také ženské alternativy, které respektují ženskou anatomii chodidel.

Nepodceňujte správnou šířku vašich nových bot, výrazně tím můžete zvýraznit radost z  běhu a prodloužit také životnost vašich bot. Při zkoušení v  prodejně určitě obujte oba půlpáry, proběhněte se po prodejně a správnou velikost a šířku boty kontrolujte při simulaci odrazové fáze běhu. V  této fázi je příčná klenba nejvíce rozšířena, chodidlo je také v  maximální délce a můžete také kontrolovat tlak opatku na Achillovu šlachu.

Podešve

6 typů podešvů Off trail, Trail, Fast & Lite, X-Over, Road a Pre & Post Race zaručuje přilnavost k povrchu.

Trailrock

Trailroc

Podešev Trailroc je složena ze tří rozdílných směsí, a každá má odlišnou tvrdost a také tedy přilnavost k různým povrchům.

Přední, okrajové části jsou z  měkké kontaktní pryže pro jemné čtení terénu, pro odraz „na tření“ při pohybu ve skalách. Vnitřní klenba je z tvrdé kontaktní pryže pro ochranu chodidel před proražením, a celá nášlapová část podešve je z odolné pryže, která má zabránit nepříjemnému pronikání ostrých kamenů, popřípadě kořenů skrz podešev. Flexibilitu podešve a tedy přesné přenášení pokynů chodidel k  podešvi ve všech směrech zajišťuje třetí generace META-SHANK. Je to opět polymerový prstenec, který kopíruje tvar a pohyb šlach v  chodidlech ( fascia plantar ) a mnohem více chrání patu proti „odražení“ v  dlouhých, technických a těžkých sebězích, kdy došlapujeme právě přes paty. Agresivní dezén celé podešve zajišťuje vynikající grip.

Mezipodešev je stěžejní část každé boty, kde řeší ¾ funkčních vlastností, určuje vlastnosti jako jsou propriocepce, flexibilita, odolnost proti proražení, ochrana chodidel, atp. Zásadně tedy ovlivňuje práci našich chodidel, vnímání běhu a rychlost a přesnost našich reakcí při běhu, atp. TRAILROC je vyráběn na třech vstřikovaných mezipodešvích (EVA) se sklonem pata-špička 6, 3 a 0 mm, a třešničkou je pak model TRAILROC 150, který má také nulový sklon, ale nemá mezipodešev.

Svršky jsou uzpůsobeny předpokládanému použití, tzn. u modelů se sklonem 6mm, které jsou určeny pro nejdelší a nejtěžší běhy, je výrazně ochráněna špička proti různým nakopnutím, je zde obsázka kolem aktivní části chodidel, aby stabilně fixovala chodidla v  lůžku boty a nedocházelo tak k  různým posunům při těžkých traverzech a svršek je celkově lehce polstrován, aby poskytoval výborný komfort. Modely se sklonem pata-špička 3 a 0 mm jsou určeny na běhy v  přírodě do vzdálenosti zhruba maratonu, jsou prodyšnější, mají méně polstrování a méně ochráněnou špičku. Všechny svršky jsou napnuty na natural kopytě, které je široké v  místě příčné klenby a boty tak poskytují přirozený prostor pro práci chodidel i při těch nejdelších bězích.

Trailroc je vhodný na všechny kategorie trailů až po ultratraily, a překonává vynikající vlastnosti podešve Roclite na tvrdším, suchém, případně lehce vlhkém prostředí. V případě hlubokého bláta je ovšem Roclite nepřekonatelný. Další velkou výhodou oproti ostatním podešvím je méně sensitivní pata, tzn. při těžkých, dlouhých, kamenitých sebězích netrpí tolik paty při došlapech. Při seběhu přes špičky velmi oceníte širší část podešve ve špičce, která tak zajišťuje větší stabilitu. Širokou špičku jistě ocení všichni vyznavači vytrvalostních běhů. Chodidlo má ve špičce dostatek prostoru pro práci a zejména příčná klenba není stresována úzkým svrškem při dlouhodobé zátěži.

Roclite

Roclite

Měkké bláto, hluboký nebo naopak uježděný sníh, led, dlouhé laufy, ale také tempová vytrvalost, to všechno jsou základní parametry pro modely vyrobené s  podešví ROCLITE.

Z  toho také jednoznačně vyplývá, že podešev ROCLITE je skutečně exklusivní krosovou lahůdkou pro všechny ty, kteří hledají vynikající tréninkovou botu do měkkého terénu. Podešev je vyrobena k  měkké kontaktní pryže a má velmi hrubý dezén, který je zároveň samočistící. Podešev svou flexibilitou a měkkostí věrně, bezpečně a stabilně kopíruje reliéf probíhaného terénu, a můžete se tak spolehnout na fantastický grip na měkkém podkladu.

Mezipodešev, společně s  druhou generací META-SHANK zajišťují vynikající flexibilitu a přesně přenášejí pokyny chodidel. Je možné si vybírat ROCLITE se sklonem pata-špička od 12 mm do 3 mm. Čím vyšší mezipodešev v  patě a tedy i slon pata-špička, tím má daný model vyšší torzní stabilitu oproti flexibilitě. Vyšší modely jsou tak vhodné pro nabírání objemu, pro začátečníky, ale pochopitelně zde nemůžete čekat exklusivní vlastnosti čtení povrchu, jako u nižších modelů. Nižší modely mají mnohem lepší propriocepci, jsou přesnější v  přenosu pokynů chodidel, a poskytují mnohem lepší prožitek z  běhu.

ROCLITE je vyvíjen také jako tréninkový koncept, a proto je vyráběn na kopytě endurance (vyjma modelu 243), které je celkově široké. Modely s  membránou GTX (275, 312) jsou vynikající volbou pro tréninkovou botu do velmi špatných klimatických podmínek. Základními parametry těchto modelů jsou tedy, grip, pohodlnost, prodyšnost, lehkost a dostatečná šířka. Jediným výkonnostním modelem v  řady ROCLITE je tedy Roclite 243, který je vyroben na úzkém kopytě PRECISION a směle můžeme tento model zařadit do kategorie bot tempových, případně závodních.

ROCLITE si nejlépe užijete na měkkém podkladu. V blátě nebo na sněhu nenajdete lepší tréninkový koncept. Podešev má jistý záběr, i při seběhu se na ni můžete spolehnout. Dostatečnou šířku oceníte v  momentě, kdy se dostaví první náznak únavy. Oproti konceptu TRAILROC je u ROCLITE více senzitivní pata pro přesné a jistě čtení povrchu při došlapu přes patu.

X-Talon

X-Talon

Nenajdete dnes lepší závodní, respektive výkonnostní krosovou podešev než X-TALON.

Měkká kontaktní pryž, která je velmi podobná směsi na výrobu lezecké obuvi, nabízí společně s  agresivním dezénem podešve exklusivní kontakt s  podložkou za všech klimatických podmínek. Stovky medailí ze světových šampionátů, to je myslím hlavní vizitka, kterou se tato vynikající podešev může chlubit. Měkká podešev je vyrobena z  jediné, velmi měkké směsi a díky agresivnímu designu, řeší také velkou část „tlumení“.

Model 212 se sklonem špička-pata 6mm má lepenou EVA mezipodešev, ostatní modely mají přímo vstřikovanou EVA mezipodešev a sklon pouhé 3 mm. Vstřikovaná EVA mezipodešev nabízí mnohem přirozenější, přesnější a flexibilnější vztah k  chodidlům, nicméně vyžaduje posílené svaly a šlachy chodidel svého majitele. Vynikající propriocepce stojí jednoznačně za úspěchem tohoto konceptu, chodidla rychle, bezpečně a s  jistotou ovládají botu a situaci i případě nepříznivých klimatických podmínek.

Všechny modely na podešvi X-TALON jsou napnuty na kopytě PRECISION a jsou spíše užší až středně široké. Je to právě proto, že jsou určeny na maximální výkon, kdy by měla bota maximálně splynout s  chodidlem, a přesně a rychle tak reagovat na změny v  probíhaném terénu při vysokém výkonu. Obsázka podél celého svršku 212ky pevně a jistě fixuje chodidla v  lůžku boty, celý svršek je lehký, prodyšný a nenasákavý. Díky těmto pevnostním parametrům se hodí na těžší krosy s  větším profilem. Naopak 190ka je mnohem více prodyšnější ,a hodí se tak na nejrychlejší, rovinatější krosy.

X-TALON má rozhodně závodní ambice, nicméně hodí se pro všechny vyznavače trailu na měkké podložce, kteří chtějí opravdu vnímavou botu. Jestli chcete poznat DNA Inovejtu, vyzkoušejte právě X-TALON. Obrovskou oblibu si získal X-TALON v  tzv. obstacle races jako je SPARTAN, TOUGH MUDDER nebo náš český Bahňák.

Terrafly

Terrafly

Univerzální voják, tak tohle přirovnání se přesně hodí pro koncept TERRAFLY. Koncept TERRAFLY má už na první uchopení nejtužší podešve a proto se výrazně přibližuje „klasickým“ botám.

Hlavní rozdíl je v možnosti výběru sklonu pata-špička, která výrazně ovlivňuje vnímání běhu samotného. Podešev je složena ze dvou různých směsí, kdy hlavní, nosná část podešve je vyrobena z tvrdší nebo tužší pryže a zajišťuje dlouhou životnost a ochranu chodidel proti mechanickému poškození. Kontrastní středová nášlapná část je zase vyrobena z  měkčí kontaktní pryže, která opět zajišťuje vynikající grip v  terénu a kontakt na tvrdém podkladu.

Mezi podešví a mezipodešví je opět vložen polymerový prstenec DFB (dynamic fasica band), který kopíruje flexibilitu chodidel a v  odrazové části běžeckého kroku napomáhá k „pružinovému“ odrazu. Vstřikovaná mezipodešev má vynikající tvarovou paměť a její životnost ocenila řada „expedičních“ běžců. Nečekejte zde takovou úroveň propriocepce jako u konceptu X-talon nebo F-lite, koncept TERRAFLY je určen pro přechod k  nižším botám.

TERRAFLY je tréninkovým, objemovým konceptem a proto je vyroben na kopytě Natural, je tedy široký v  místě příčné klenby. Chodidla zde mohou dlouho a pohodlně pracovat, aniž by je stresoval úzký svršek. Prodyšné svršky u modelů se sklonem 6 mm jsou lehké a splňují parametry univerzální boty, naopak voděodolné svršky u modelů se sklonem 9 mm se hodí spíše do parkového/trailového prostředí.

TERRAFLY je typickou tréninkovou botou pro široké spektrum běžců a běžkyň. Opět je širší ve špičce, aby měla chodidla dostatek prostoru k  přirozené práci i na těch nejdelších výbězích. V  terénu od něj nečekejte exklusivní vlastnosti modelů Roclite nebo Trailroc, na silnici zase vynikající vlastnosti modelů Road-X nebo F-lite. Tohle je skutečně univerzální bota.

F-Lite

F-Lite

Kontaktní pryž podešve F-lite, společně s hrubým dezénem na první pohled zařazují tuto podešev do kategorie univerzálních, ale špičkových!

Drtivá většina konkurenčních značek by takovou podešev směle zařadila do trailové řady, nicméně my máme lepší krosovou nabídku podešví. Podešev má vynikající trakci na tvrdém povrchu za sucha i vlhka, a stejně tak ji oceníte i na tvrdších trailových pěšinách. Díky přetvarované zóně ohybu METAFLEX (mají všechny podešve Inov-8) se podešev ohýbá tam, kde má a nedochází tak ke ztrátám energie při výkonu. Podešev svým tvarem a konstrukcí poskytuje chodidlu možnost k přirozené práci (v závislosti na výšce mezipodešve, SHOC-ZONE), je flexibilní a maximálně efektivně reaguje na pokyny chodidel (FASCIA BAND).

V nabídce je možnost výběru ze dvou typů mezipodešví – vstřikovaná EVA a klasická lepená EVA Vstřikovaná EVA poskytuje větší měkkost, má lepší tvarovou paměť a rychleji a přesněji přenáší informace o probíhaném povrchu. Naopak klasická lepená EVA má větší tuhost a více „ochraňuje“ chodidlo od probíhaného povrchu. Sklon pata-špička pak rozhoduje, jakou úroveň propriocepce, vnímání povrchu a úroveň tlumení si vyberete. Sklon mezipodešve mezi patou a špičkou je také významným parametrem, který na základě fyzikálních zákonů předurčuje způsob došlapu (www.inov-8.blogspot.cz). Tento parametr pochopitelně ovlivňují další faktory, jako jsou běžecký styl, vliv únavy, povrch, profil, atd. nicméně z  pohledu funkčních vlastností běžecké boty je právě sklon boty jedním ze stěžejních parametrů. V  nabídce modelů F-lite si tak můžete vybrat boty se sklonem mezipodešve 6, 3 a 0 mm.

V nabídce modelů řady F-lite je možné nově vybírat ze dvou šířek bot. Dosavadní koncept PRECISION je vhodný spíše pro běžce a běžkyně s úzkými chodidly nebo se dá využít jako alternativa pro tempovou či závodní botu (viz. vítěztví F-LITE 195 v  testu tempových bot v  roce 2012). Svršek rychlé, tempové nebo závodní boty by měl dokonale splynout s  chodidly, natvarovat se na ně, a umožnit chodidlům maximálně efektivní přenos energie. Naopak svršek tréninkové boty určené na nabírání objemu by měl být široký, zejména pak v  místě příčné klenby. Při dlouhém běhu na tvrdém podkladu, dochází k  monotónní zátěži na chodidla. Zejména příčná klenba je takto nejvíce zatěžovanou částí chodidel a musí mít prostor pro přirozenou práci. A právě tyto parametry splňuje nový koncept NATURAL F-LITE.

F-lite velmi oceníte při všech silničních nebo kombinovaných bězích. Oproti přísně silničním modelům z řady ROAD-X nebo ROAD-X-TREME si můžete s touhle podešví dovolit zaběhnout také jakýkoliv trail, nicméně nečekejte exklusivní vlastnosti podešví TRAILROC nebo ROCLITE. Modely na podešvích F-LITE byly dosud také vlajkovou lodí v nabídce fitness obuvi, a díky svým fantastickým vlastnostem se prosadily zejména v Crossfitu.

Road-X

Road-X

Ortodoxní silniční podešev ROAD-X připomíná sliku, která má pouze odvodňovací drážky. Kontaktní směs podešve má vynikající adhezi na asfaltu, dlažbě i kamenech, a to i v  případě vlhkého prostředí.

Měkká směs podešve navíc velmi rychle přejímá teplotu a povrchu, a tím se dále zlepšují její kontaktní vlastnosti. Podešev je „zoubkovaně“ perforovaná a tyto zoubky, společně se zabudovanou DFB ( dynamic fascia band – polymerový prstenec kopírující pohyb šlach v  chodidlech) napomáhají při odrazech k  účinnějšímu odpichu.

Vstřikovaná EVA mezipodešev má vynikající tvarovou paměť a společně s 9 mm sklonem pata-špička zajišťuje řekněme průměrné „tlumení“ boty. Od sklonu 9 mm nemůžete čekat tak exklusivní vnímání probíhaného povrchu, jako od nižších bot třeba z  řady F-lite. Přece jenom modely s  tímto sklonem jsou určeny k  postupnému a hlavně efektivnímu přechodu na nižší běžeckou obuv. Pokud jsme se celý život pohybovali v  přetlumených botách, musíme dát tělu prostor a čas na zatížení jiných svalových partií. Postupně více zapojíme do běhu lýtka, postupně posílíme chodidla (mimo jiné se také aktivně začneme stavět k  moderní formě deformace chodidel, jako je pronace, respektive supinace), postupně začneme upravovat svůj běžecký styl a zefektivníme tak zátěž celého těla. A právě proto jsou tady modely ROAD-X 255 a 238, které nabízí možnost optimálního přechodu k  nižší botě. Model ROAD-X 233 se sklonem 6 mm je pak výbornou možností pro tempovou botu.

Jako u všech tréninkový bot můžete i zde počítat s  širokým svrškem, zejména pak v  místě příčné klenby, právě proto, aby mělo chodidlo dostatek prostoru k  přirozené práci. Lehké, prodyšné a nenasákavé svršky jsou tepelně tvarovány, takže na povrchu uvidíte absolutní minimum švů. Výrazný komfort na první dojem můžete očekávat i při bězích na nejdelší vzdálenosti. Měkčí pata nevyvolává tak výrazný tlak na achilovky a přitom je kotník stále jistě fixován v  botě. Ploché šněrovadlo a lehce polstrovaný jazyk pak ochraňují nárt před nepříjemnými otlačeninami.

ROAD-X je tedy ideální tréninkovou botou na libovolné distance pro všechny kategorie běžců a běžkyň. Při pohledu na podešev je asi všem jasné, že se jedná o přísnou silničku a proto nedoporučuji zde dělat nějaké kompromisy mezi silniční a trailovou botou.

Road-X-Treme

Road-X-Treme

Nejlehčí silniční koncept v  nabídce silniční kolekce nese jméno ROAD-X-TREME. Zásadního odlehčení bylo docíleno zónováním podešve, kdy na mezipodešev jsou vlepovány malé díly kontaktní pryže jen v  těch místech, kde se očekává primární kontakt s  podložkou.

Takto nalepené díly podešve výrazně zvyšují adhezní vlastnosti těchto modelů a můžete se tak spolehnout na jistý došlap, efektivní přechod do odrazu a velmi účinný odraz. Modely se sklonem 6 mm mají na největší části mezipodešve, zejména té obvodové, nalepeny díly kontaktní pryže podešve, která zajišťuje výbornou adhezi a komfort běhu i pro běžce a běžkyně, kteří došlapují přes patu. O stupeň nižší modely, se sklonem 3 mm, mají menší procento dílů podešve nalepených na mezipodešvi, a očekává se zde tedy efektivnější běžecký styl. Modely s  nulovým sklonem a neuvěřitelnou váhou 138g (118g) mají opět podešev nalepenu jen v  místech očekávané zátěže. Protože je nám jasné, že s  nastupující únavou ustupuje také efektivní běžecký styl, mají všechny modely ROAD-X-TREME nalepenu podešev v  došlapové patní části.

Úplně nová vstřikovaná mezipodešev nabízí opět možnost výběru ze sklonů 6, 3 a 0 mm. Pocitové vnímání povrchu je na úplně jiné úrovni než u konceptu F-lite, nicméně flexibilita je na podobné úrovni. Mezipodešev rychle a efektivně přenáší pohyb, chodidla dostávají přesné informace, mohou tak přirozeně pracovat. ROAD-X-TREME, zejména pak modely s  nižším sklonem se nejvíce přibližují natural running konceptu běžecké boty, modely s  nulovým sklonem pak směle splňují parametry „barefoot“ obuvi.

Při pohledu na svršek opět najdete minimum švů. Sendvičové svršky jsou konstruovány pro maximální pohodlí a byly navrhovány také pro vyjímečné použití pro běh bez ponožek. Měkkou patu ještě více umocňuje přiznaný vnější opatek a boty tak přirozeně spolupracují s  achilovkami. Svršky v  celém konceptu jsou napnuty na kopytě NATURAL a jsou tedy široké, zejména pak v  místě příčné klenby. Ploché šněrovadla a originální konstrukce jazyka výrazně zvyšují vnitřní komfort boty

Tento koncept rozhodně osloví všechny vyznavače přirozeného běhu, všechny běže a běžkyně, kteří budou chtít aktivnější botu, ale také běžce s  výkonnostními ambicemi. Opět se jedná o přísnou silniční speciálku, takže nedoporučujeme v  této botě běh mimo cesty.

O-Roc

O-Roc

Absolutní offroad, hluboké bláto, led nebo sníh. Přesně do těchto podmínek je určena podešev O-ROC, která je složena ze dvou různě tvrdých směsí pryže.

Ve střední, tvrdší části podešve je navíc zalisováno 9 karbidových hřebů, které zajišťují vynikající kontakt na kluzkém povrchu. Hřeby mají ocelovou základnu o průměru 8mm do které je nalisován karbidový hrot. Celý hřeb je poté zalisován do vybraných špuntů podešve a je podložen polymerovou výztuhou PROTEC-SHANK, aby nedocházelo k  jeho protlačení dovnitř boty. Vnější část podešve je vyrobena naopak z  měkkčí směsi pryže, který navíc obsahuje mikročástice skla. Tato technologie se běžně používá u výroby průmyslové pracovní obuvi do nebezpečných provozů, kde se pracuje v  kluzkém prostředí (petrochemický průmysl, atp.). Tyto mikročástice mají zajistit lepší kontaktní vlastnosti podešve na kluzkém povrchu, jako je třeba led a právě v  kombinaci v  hřeby, získáváme výbornou alternativu zimní boty do těch nejhorších podmínek.

Mezipodešve nabízených modelů nabízejí sklon 6 a 9 mm a jak už bylo řečeno, mezipodešev je doplněna PROTEC-SHANK výztuhou. Mezipodešev je lepená, má tudíž trochu větší tuhost než mezipodešve vstřikované, nicméně stále nabízí vynikající propriocepci a vnímání povrchu. Vzhledem k  primárnímu určení tohoto konceptu, tedy botě pro orientační běh, je potřeba ochránit chodidla také proti různým proražením podešve od klacků, ostrých kamenů nebo skal. A proto je zde použita lepená mezipodešev s větší odolností.

Všechny modely na podešvi O-ROC jsou napnuty na kopytě PRECISION a jsou spíše užší až středně široké. Je to právě proto, že jsou určeny na maximální výkon v  těžkém, technickém terénu, kdy by měla bota maximálně splynout s  chodidlem, a přesně a rychle tak reagovat na změny v  probíhaném terénu při vysokém výkonu. Obsázka podél celého svršku pak pevně a jistě fixuje chodidla v  lůžku boty, celý svršek je lehký, prodyšný a nenasákavý. Jistota a bezpečnost došlapu je tady nejdůležitějším parametrem.

Jak už bylo řečeno, primární skupinou uživatelů jsou orientační běžci všech výkonnostní kategorií, nicméně stále více příznivců získává tento koncept pro zimní trail.

Mudclaw

Mudclaw

Pokud bychom nazvali podešev X-talon terénní čtyřkolkou, musíme pojmenovat MUDCLAW výkonným traktorem,

Žádný líný lakatoš, ale pořádná mašina, která vás vyhrabe i z  toho nejhlubšího bláta. Offroad, těžký terén, hluboké bláto a sníh, kde tato podešev směle nahradí i různé řetězy. Špunty vystupují z  podešve o cca 8mm díky tomuto má podešev vynikající záběr. MUDCLAW se aktuálně vyrábí na mezipodešvích se sklonem 3 a 6 mm. Stále je tak zajištěno výborné vnímání probíhaného povrchu a chodidla jsou zároveň dostatečně ochráněna proti různým formám proražení podešve. Právě proti proražení je mezi podešev a mezipodešev vložen tenký polymerový prstenec METASHANK, který má zabránit případnému zranění chodidel. Díky svému tvaru neomezuje flexibilitu celého spodku boty, a přitom ochraňuje zejména patu proti proražení. Model se sklonem 6 mm má biplanární (kulatou) patu, která se snaží co nejvíce kopírovat tvar lidské a paty a proto se tento model hodí zejména do absolutního offoradu. Naopak model se sklonem 3 mm má patu rovnou a tuto botu využijete i na tvrdších lesních cestách. Všechny modely v  nabídce mají vyztuženu špičku podešve, zejména kvůli ochraně prstů před nakopnutím různých předmětů při běhu.

Svršky všech modelů MUDCLAW jsou napnuty na relativně úzkém kopytě PRECISION a vzhledem k  použití těchto bot v  terénu, mají všechny modely obsázku kolem celého obvodu svršku. Tato obsázka udržuje chodidla pevně v  lůžku boty a nedochází tak k  nežádoucím pohybům chodidel uvnitř boty ani v  těch nejtěžších traverzech. Pevné a nenasákavé materiály mají vynikající odolnost a pevnost, šněrování je vysunuto malinko výše, než je obvyklé, aby byl lépe fixován kotník. Zkrátka cílem je maximální symbióza chodidel s  botou.

Tyto offroadové královny naprosto jasně přesvědčí o svých kvalitách všechny běžce a běžkyně vyznávající pohyb v  terénu. Dnes jsou to zejména orienťáci, pravidelní účastníci překážkových běhů (spartan, tough mudder,…), hasiči, vyznavači běhu v  hlubokém sněhu. Na západ od našich hranic pak tato bota sklízí velké úspěchy v  disciplíně zvané fell running.

a sleduj

2014 Provozuje Vavrys s.r.o.